”Tunnen itseni varmaksi koska on vain minä ja kitara.”
Frida Andersson on juuri julkaissut dueton nimeltä “Hörde en fågel”, jonka hän kirjoitti yhdessä Bo Kaspers Orkesterin keulahahmon Bo Sundströmin kanssa. Frida on myös kiertueella joka ulottuu Tukholmasta Ahvenanmaan kautta ruotsinkielisille rannikkoseuduille. Juttelimme Fridan kanssa yhteistöistä, duurin merkityksestä kirjoittamisessa, ja kesäkiertueelle matkaamisesta asuntovaunussa.
Olet laulanut yhdessä Bossen kanssa aika ajoin vuodesta 2013. Miten uusi kappale syntyi?
Vuosi sitten DUNK otti yhteyttä ja kysyi haluaisinko kirjoittaa päättäjäiskappaleen Skolmusik 2024:een jonka inspiraationa toimisi ”Sången är mitt hem”. Tottakai vastasin kyllä tälle kunniakkaalle toimeksiannolle! Olen itse ollut mukana Skolmusikissa kun lauloin nuorisokuorossa ja muuta. Aloitin kirjoittamisen, mutta sitten tuli mieleen että olisi hauskempaa kirjoittaa yhdessä jonkun toisen kanssa. Soitin siis Bosse Sundströmille, olemme olleet hyviä ystäviä vuosikausia. Hän sanoi että kuulostaa hauskalta ja niin kävi että kirjoitimme kappaleen yhdessä.
Kappale esitettiin orkesteriversiona huhtikuussa?
Kyllä, se oli mahtipontinen versio tuhathenkisellä kuorolla ja orkesterilla Tampereella Skolmusik-tapahtuman yhteydessä, jossa oli kokoontuneina oppilaita kaikkialta ruotsinkielisiltä seuduilta. Nyt kappaleeseen tuli enemmän meidän kulmaa ja se sai myös uuden nimen.
Onko teillä suunnitteilla yhteisiä keikkoja Bosse Sundströmin kanssa?
Tulossa on erilaisia juttuja sinkkujulkaisun tiimoilta. Meidän on helppo työskennellä yhdessä. On hauskaa kun ihmiset sanovat, että meidän äänemme sointuvat hyvin yhteen, se tuntuu erittäin mukavalta, ja huomaamme sen itsekin laulaessamme. Vuoden 2013 jälkeen olemme pitäneet yhteyttä ja olemme tekemisissä myös yksityisesti. Bosse muun muassa lauloi häissäni.
Lauluissasi on positiivinen perusvire, mutta ne käsittelevät aika usein epävarmuutta ja pyrkimyksiä löytää oikea suunta elämässä. Tarvitaanko hyvien kappaleiden kirjoittamiseen raskaita elämänkokemuksia?
Loistava kysymys! Sain kerran Bosselta neuvon tähän liittyen. Hän sanoi että jos kirjoitat surullisen biisin, hyvä vinkki on käyttää duurisointuja. Tämä tukee analyysiasi, että kappaleissani on positiivinen sointi. Yritän aina saada mukaan toiveikkuutta biiseihini.
Tuntuuko sinusta näinä aikoina tärkeältä tuoda esiin toiveikkuutta musiikillasi?
Ehdottomasti. Kannan tiettyä vastuuta siitä mitä esitän, mutta samalla teen musiikkia yhtä paljon itselleni. Ja silloin ajattelen että tämä on se mitä minun tarvitsee kuulla. Joskus se on lause päässäni josta muotoutuu laulu, kerään alituisesti ajatuksia ja lauseita.
Onko kirjoittaminen muuttunut vuosien varrella helpommaksi vai vaikeammaksi?
Sanoisin että helpommaksi. Olen oppinut erilaisia konsteja päästä eteenpäin jos kirjoittaminen jämähtää. Oli hauskaa nähdä miten Bosse työskentelee ja seurata hänen ajatustensa kulkua. Olen monella tasolla ollut pakotettu tulemaan tehokkaammaksi koska minulla on pienet lapset kotona. Kun tulee sopivia hetkiä, ei ole aikaa pyöritellä peukaloita vaan täytyy saada jotain aikaan.
Sanoisitko että on hauskaa olla Frida Andersson?
Kyllä, viihdyn sen kanssa, mutta aina ei ole niin että nauran kun herään. Tunnen itseni uskomattoman vapaaksi, minun ei esimerkiksi tarvitse mennä konttorille joka aamu kello yhdeksän, se ei toimisi minulle. Olen löytänyt oman elämäntyylini. Tunnen itseni varmaksi, koska on vain kitara ja minä. Jos joku pyytää keikalle, voin sanoa kyllä ja hypätä autoon kitaran kanssa.
Mikä on suurin haasteesi tällä hetkellä?
Suunnitteleminen on aina haaste. Nyt sinkun julkaisijana on Sony ja se poikkeaa siitä että olen aina tehnyt kaiken itse yhdessä mieheni kanssa. It´s a family thing. Nyt voin ottaa hieman rauhallisemmin. Nyt suunnittelemme kesäkiertuetta jota kutsumme asuntovaunukiertueeksi. Se on mielestämme hauska idea. Vuokraamme asuntovaunun ja koko perhe on mukana kesäkeikoillani. Koko juttu alkoi vitsinä, mutta nyt lapset tuskin jaksavat odottaa keikkoja.
Teksti: Tom Holmberg, Kuva: Privat
”Sain kerran Bosselta neuvon tähän liittyen. Hän sanoi että jos kirjoitat surullisen biisin, hyvä vinkki on käyttää duurisointuja.”