
Båttillbehörsbutiken Meredin och Marina Pargas Ab bildar en helhet där båtägaren får allt. Förvaring, service och varvsverksamhet samt butiken för båttillbehör betjänar året om.
– Vi har varit i branschen sedan 1952, min far grundade butiken 1952, berättar företagaren Petteri Wiljanen.
I början ingick förutom båttillbehör även sport-, fiske- och jaktutrustning i sortimentet, men senare koncentrerade sig butiken på båttillbehör.
– År 2006 köpte vi hamnområdet i Pargas och byggde ett båtvarv. Senare, år 2020, slog vi ihop Meredins båttillbehörsbutik och varvsverksamheten till en helhet.
Butiken är öppen året runt och webbutiken på meredin.fi betjänar dygnet runt. Butikschef Teemu Vuo berättar att lagret omfattar över 20 000 produkter.
– I webbutiken finns ungefär hälften av produkterna, fortsätter Vuo.
Produkter kräver också information – alla produkter kan inte säljas i webbutiken. Även båtar av samma märke kan ha olika lösningar.
– Ofta måste man kontrollera på plats att delen passar kundens helhet. I webbbutiken kan man inte alltid säkerställa att produkten är exakt rätt.
Enligt Vuo kan man med lagrets produkter vid behov förnya hela system, såsom vatten- och septicsystem. Wiljanen påminner om att det breda sortimentet möjliggörs av omfattande service – utan Pargas Marinas service- och varvstjänster skulle det inte gå att driva en båttillbehörsbutik. Den långa historien har hjälpt vid uppbyggnaden av sortimentet, och i lagret finns även mer sällsynta delar och utrustning.
– Vid service och reparationer är det viktigt att delarna finns direkt i lager. Båten måste nästan alltid tas upp för reparation, berättar Wiljanen.
Under vintern och våren är enligt Vuo de mest efterfrågade produkterna besiktningsutrustning och förstås produkter för båtens skötsel.
– I vårt sortiment finns bland annat uppblåsbara flytvästar, som vi även servar, säger Vuo.
Försäljningen fördelas på tusentals produkter.
– Det gör båtbranschen utmanande men möjliggör ändå vår verksamhet tack vare det stora sortimentet, förklarar Vuo.
Wiljanen tackar den starka kundbasen.
– Särskilt i dessa tider är det viktigt att verksamheten är stabil. Vår kundbas skapar trygghet. Vi har cirka 200 båtar i vinterförvaring.
Båtarna förvaras i både varma och kalla utrymmen samt utomhus. Vuo och Wiljanen lovar att serva alla märken.
– Vi utför service på alla märken med yrkesskicklighet. Genom underleverantörer får vi även service och reparationer gjorda med tillverkarens fullmakt, vilket innebär att garantijobb också fungerar, säger Wiljanen.
Nya motorer ingår också i sortimentet. Populariteten för Pargas och Åbo skärgård ökar enligt Wiljanen.
– Skärgården här är helt fantastisk jämfört med till exempel huvudstadsregionens skärgård. Många båt-
ägare från huvudstadsregionen för hit sina båtar nuförtiden. Härifrån är det enkelt att ta sig direkt ut i skärgården.
Pargas Marina hyr ut båtplatser i kombination med vinterförvaring. På vintern fokuserar man på service av båtar. Wiljanen rekommenderar särskilt att man tar hand om båtbottnen.
– Man bör se till att bottenmålningen är i skick. Det fastnar mycket havstulpaner. Samtidigt kan man vid rengöringen få bort den humusorsakade gulheten vid vattenlinjen.
Wiljanen påminner också om att kontrollera anoderna. En båt behåller sitt värde väl.
– Traditionellt tappar en båt inte nämnvärt i värde om man sköter den, även om pengars värde förstås förändras över åren.
Enligt Wiljanen och Vuo vill man idag njuta av båtlivet.
– Det egna arbetet minskar. Förr gjorde båtägaren allt själv, nu efterfrågas fler tjänster, säger Wiljanen.
Service och helhet är Pargas Marinas styrka – allt finns på samma ställe.
TEXT & FOTO: Jerker Jokiniemi, ÖVERSÄTTNING: AI
















