17.7.2019

Stallhagen tredubblar sin kapacitet

stallshagen

Stallhagens VD Jan Wennström och bryggmästare Mats ”Matte” Ekholm. Foto: Ove Andersson.

En ny, modern produktionsanläggning ska ta det åländska hantverksbryggeriet Stallhagen till en ny nivå.

– Med tredubblad kapacitet klarar vi efterfrågan och kan dessutom växa, säger VD Jan Wennström.

Det råder ingen tvekan om att Stallhagen, beläget i hjärtat av Åland, är ett populärt bryggeri. Hittills har efterfrågan varit större än produktionen. Ett angenämt problem, kan tyckas, men ohållbart i längden.

– Det var nödvändigt att expandera och få mera produktionskapacitet. Och då det finns efterfrågan och potential ska man givetvis investera, konstaterar VD Jan Wennström

Med den nya anläggningen, i anslutning till det gamla bryggeriet, har Stallhagen vinnlagt sig om att bevara det genuina hantverket och samtidigt utnyttja den senaste teknologin inom smarta energi- och hållbarhetslösningar.

Jan Wennström medger att övergången från monotona arbetsmoment till en heldatoriserad miljö har varit en utmaning:

– Hela fjolåret var en inkörningsperiod och vi räknar nog med att det fortfarande återstår en del innan vi kan köra för fullt.

I den nya produktionsanläggningen har bryggningsprocesserna anpassats för att bevara kvalitet, karaktär och smak på Stallhagens produkter.

– Vi har vår egen ”bryggerismak”, så som alla hantverksbryggerier. Och den ska vi givetvis behålla. Konsumenten skall känna igen att det är Stallhagen i glaset.

Anläggningen har i dagsläget kapacitet att producera 2,5 miljoner liter öl per år. Det kan jämföras med gamla bryggeriets 800 000 liter per år.

– I år räknar vi med att för första gången sälja 1 miljon liter, säger Jan Wennström med förväntan i blicken.

Stallhagen har gjort sig känt för att våga experimentera med öl som sticker ut i mängden. Genom åren har det blivit både blåbärs- champagne och vraköl. Samtidigt håller bryggeriet fast vid ett brett bassortiment av de ölsorter som utgör bästsäljarna.

Hjärnan och hantverkaren bakom dessa smakrika och uppskattade ölsorter är Stallhagens bryggmästare Mats ”Matte” Ekholm – så gott som oersättligt receptmakare och bryggare, enligt Jan Wennström.

Årets ölnyhet ”Ale Mary” lanseras i mitten av mars och överraskar på flera sätt: En ale med nyans av rosmarin och med en alkoholhalt på (endast) 3,5 volymprocent.

– Hela idén med ”crafted beer” är smak. Vi vill visa att en öl kan vara smakrik utan att ha hög alkoholhalt, någonting som idag efterfrågas allt mer, förklarar Kristiina Kurki-Suonio, marknadsansvarig på Stallhagen.

Stallhagen syftar till att öka sin marknadsandel lokalt, på fastlandet men även i Sverige.

– Där vi tror oss ha outnyttjad potential. Som det första i sitt slag i Europa kan Stallhagen kombinera att tappa på både flaska och burk.

– Burken är helt dominerande på våra närmarknader i dag. Den är mer lätthanterlig rent logistiskt och även mer miljövänlig än glas, förklarar Jan Wennström.

För att sticka ut valde Stallhagen att som första bryggeriet i Europa tappa sin öl på en 355 ml långsmal bruk som man kallar ”Stallhagen CraftCan”.

Den nya produktionsbyggnaden inhyser även ett besökscentrum där gästerna bjuds på smakprov, visas runt och därefter kan inhandla sina favoriter i gårdsbutiken.

– Vi kommer att kunna ta emot fler och större grupper än tidigare och erbjuder guidningar på svenska, finska och engelska, säger Jan Wennström.

Nyligen blev Stallhagen delägare i det lokala samarbetsbolaget Slottsdestilleriet. Likt namnet handlar det om starkare varor. En av delägarna är kändiskocken Michael Björklund.

– Det finns många synergier mellan samarbetspartners, där vi har kunskap om tillverkningsprocessen kan ”Micke” marknadsföring och blir tillsammans med bolagets VD Mats Ekholm ansiktet utåt, avslutar Jan Wennström.

Text och foto: Ove Andersson, käännös: Ingrid Sandman

Stallhagen_254x90web
Share this in: